ΠΑΥΛΟΣ ΤΣΙΜΑΣ : Η Ελλάδα είναι έτοιμη να αποκτήσει το πρώτο πράσινο νησί της. Ο Αϊ Στράτης, στη μέση του Αιγαίου Πελάγους, θα γίνει το πρώτο νησί που θα καλύπτει σε λίγο το 100% των ενεργειακών του αναγκών από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα.
Είχα δει κάποτε ένα νησί στη Βόρεια Θάλασσα στα ανοικτά της Δανίας, το οποίο από χρόνια είχε πάψει να παίρνει ηλεκτρική ενέργεια από τον κορμό της χώρας και κάλυπτε όλες του τις ανάγκες, χειμώνα – καλοκαίρι, από μεγάλες γεννήτριες αιολικής ενέργειας. Και αναρωτιόμουν τότε, γιατί αυτό που μπορούν να κάνουν οι Δανοί στη Βόρεια Θάλασσα δεν μπορούμε να το κάνουμε εμείς στο ανεμοδαρμένο Αιγαίο. Να κάνουμε το πρώτο πείραμα. Στην τηλεφωνική μας γραμμή ο κύριος Γιάννης Μανιάτης, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος. Καλημέρα, κ. Μανιάτη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ : Καλημέρα, κ. Τσίμα. Να κάνω ένα σχόλιο για όσα είπατε. Σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχουν δυο – τρεις τέτοιες πρωτοβουλίες, που βρίσκονται σε εξέλιξη. Το δικό μας παράδειγμα έχει μια πολύ σημαντική διαφορά, από τα υπόλοιπα. Ο Αϊ Στράτης θα είναι το πρώτο νησί που όχι μόνο θα τροφοδοτείται κατά 100% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αλλά επιπλέον θα είναι το πρώτο μη διασυνδεδεμένο. Δηλαδή, θα είναι το πρώτο νησί στο οποίο δεν θα υπάρχει καλώδιο που να το συνδέει με το ηπειρωτικό τμήμα της χώρας.
Π. Τ : Πότε ξεκινάει αυτό το πρόγραμμα;
Γ. Μ : Έχει προκηρυχθεί ήδη το έργο. Σε έξι (6) μήνες περιμένουμε να τελειώσουν όλες οι αναγκαίες αδειοδοτήσεις, περιβαλλοντικές κ.λ.π και μέσα σε ένα διάστημα δυόμιση (2,5) ετών εκτιμούμε ότι θα έχει ολοκληρωθεί.
Π. Τ : Ο Αϊ Στράτης, απ΄ ότι καταλαβαίνω, θα παίρνει ρεύμα από μια δέσμη αιολικών πάρκων και φωτοβολταϊκών…
Γ. Μ : Να το πω με δυο φράσεις. Πρόκειται για δύο ανεμογεννήτριες, συν ένα φωτοβολταϊκό για την παραγωγή ενέργειας. Δεύτερο, για την πράσινη μετακίνηση θα υπάρχουν οχήματα ηλεκτρικά και οχήματα από υδρογόνο…
Π. Τ : Εννοείτε δηλαδή, ότι θα απαγορευτούν ας πούμε τα άλλα οχήματα;
Γ. Μ : Όχι, αλλά θα υπάρχουν επιπλέον δέκα οχήματα μικρού κυβισμού (scooter) τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους δημοτικούς υπαλλήλους και θα κινούνται με ηλεκτρισμό. Ο ηλεκτρισμός θα παράγεται όχι από πετρελαιογεννήτριες αλλά από φωτοβολταϊκό και η ισχύς θα αποθηκεύεται σε μπαταρίες. Δηλαδή, ακόμη και η παραγωγή ενέργειας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι με «πράσινο» τρόπο. Θα υπάρχει μια ειδική μονάδα ηλεκτρόλυσης ώστε να παράγεται υδρογόνο, το οποίο στην συνέχεια θα αποθηκεύεται σε αέρια μορφή. Και θα κατασκευάσουμε το πρώτο «υδρογονάδικο» -κατά το βενζινάδικο- απ΄ όπου θα τροφοδοτείται με υδρογόνο αυτός ο μικρός στόλος. Η τρίτη παρέμβαση θα είναι στην εξοικονόμηση ενέργειας, που μπορώ να πω ότι είναι το πιο ανεκμετάλλευτο και ανεξάντλητο εθνικό κοίτασμα ενέργειας. Είμαστε μια απίστευτα σπάταλη χώρα.
Π. Τ : Και στην ενέργεια, όχι μόνο στην ενέργεια…
Γ. Μ : Στη σπατάλη ενέργειας είμαστε πρωτοπόροι σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Δυστυχώς. Άρα, εκτός από την ενεργειακή θωράκιση στα κελύφη των κτιρίων θα χρησιμοποιήσουμε εκτεταμένα και την γεωθερμία, η οποία είναι μια μορφή ενέργειας που δεν χρησιμοποιείται στην Ελλάδα, παρότι είναι πολύ φθηνή και πράσινη. Τέλος, θα υπάρξουν ειδικές δράσεις, για παράδειγμα σε ορισμένα ποιμνιοστάσια που δεν υπάρχει ηλεκτρικό θα τοποθετήσουμε ειδικά φωτοβολταϊκά, ενώ θα χρησιμοποιήσουμε εξειδικευμένες εφαρμογές για υδροπονικά θερμοκήπια και βιολογική γεωργία. Να το πω με μια φράση. Στον Αϊ Στράτη που κάποτε ήταν ένας τόπος εξορίας, θα αποπειραθούμε να δημιουργήσουμε ένα άλλο μοντέλο ζωής, ένα αειφόρο μοντέλο. Δηλαδή, όχι μόνο παραγωγή ενέργειας, όχι μόνο μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, αλλά και επιπλέον τρόπος μετακίνησης πράσινος και τρόπος παραγωγής προϊόντων κατανάλωσης, επίσης πράσινος. Είναι ένα πολύ φιλόδοξο πείραμα.
Π. Τ : Αυτή προφανώς δεν είναι μια πρωτοβουλία που περιορίζεται στον Αϊ Στράτη, ή τον επιβραβεύει για την βασανισμένη ιστορία του. Αν το μοντέλο λειτουργήσει, αν πετύχει, εάν η τοπική κοινωνία το αγκαλιάσει, φαντάζομαι ότι θα εξαχθεί και σε άλλα νησιά.
Γ. Μ : Και όχι μόνο αυτό. Μια πρόβλεψη που έχει γίνει, είναι ο Φορέας που θα διαχειριστεί όλο αυτό το σύστημα να είναι οικονομικά βιώσιμος, να έχει και κέρδη. Και βεβαίως μια επόμενη παράμετρος είναι ότι όλα αυτά θα γίνουν σε ένα νησί στο οποίο υπάρχουν 300 ψυχές που ζουν καθημερινά. Θα φροντίσουμε να μην δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα στην καθημερινότητα τους.
Π. Τ : Αν πετύχει το σχέδιο, πιστεύω ότι το καλοκαίρι θα είναι και πολλοί περισσότεροι, γιατί θα προσελκύσει τουριστικό ενδιαφέρον.
Γ. Μ : Μακάρι. Ουσιαστικά λοιπόν, ο Αϊ Στράτης θα είναι ένα ανοικτό εργαστήρι παραγωγής νέας γνώσης και ταυτόχρονα ένα εργαστήρι για μια άλλη κοινωνία πιό φιλοπεριβαλλοντική.
Π. Τ : Κύριε Μανιάτη, σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
Γ. Μ : Καλή σας ημέρα.

